150 epäilyttävää taulua 600:sta |
1000 epäilyttävää talua 1500:sta |
Art News –lehdessä (kesä 2011) oli kiinnostava artikkeli kahdesta taidekirjasta, jotka ovat aiheuttaneet kiistaa kansainvälisissä taidepiireissä. Sekä englantilaisen taidehistorioitsijan Anthony Partonin että ranskalaisen katalogien (catalogue raisonné) tekijän Denise Bazetoux:n kirjat käsittelevät venäläisen avantgarden suurinta naistaiteilijaa, Natalia Gontsarovaa, joka sattuu tällä hetkellä olemaan myös taidemaailman kallein naistaiteilija. Nämä kirjat ovat suututtaneet venäläisen avantgarden asiantuntijat erityisesti Moskovan Tretjakovin galleriassa, jonka kuraattorit ja tutkijat pitävät itseään Gontsarovan perinnön suojelijoina.
Venäläisen miljardöörin Peter Avenin mukaan
Ranskassa ja Sveitsissä operoiva rikollisryhmä tuo markkinoille suuret määrät väärennettyä
avantgarde-taidetta. Tässä ei ole kyse vain rahasta vaan avantgarden
perinnön pilaamisesta huonoilla (väärennetyillä) töillä. Monet katsovat, että
Partonin ja Bazetoux:n hienot taidekirjat ovat osa tätä salaliittoa, sillä
näissä kirjoissa esitellään suuret määrät ennestään tuntemattomia
Gontsarovan tauluja aitojen taulujen seassa. Näin näille kyseenalaisille tauluille annetaan vahvistusta.
Taideteosten uudelleen löytyminen ei
sinällään ole mahdoton ajatus, mutta molemmissa kirjoissa on niin paljon
puutteita dokumentoinnissa, että se herättää epäilyksiä. Kävin katsomassa
Lontoossa taidegalleriaa pitävän James Butterwickin nettisivuilla myynnissä
olevaa venäläistä avantgarde-taidetta. Jokaisesta taulusta on tarkat tiedot
omistus-historiasta sekä tarkat tiedot näyttelyistä ja mahdolliset maininnat kirjallisuudessa. Näissä kyseessä olevissa taidekirjoissa taulujen omistushistoriaa tai muitakaan
tietoja ei ole. Taulut ovat vain putkahtaneet jostain kirjojen sivuille. Siinä riittää ihmettelemistä.
Ja muutama esimerkki lisää:
Jean Chauvelin teki vuonna 2003 kirjan toisesta suuresta naistaiteilijasta Alexandra Exteristä. Exter Foundation varoittaa kotisivuillaan tästä kirjasta:
This richly illustrated book sheds no new light on the artist’s work and little in the way of previously unpublished biographical or artistic information. On the other hand, it features a great number of previously unknown works incorporated amongst known and well recorded works belonging for the most part to duly inventoried public Russian and Western collections.
Mihin taiteen harrastaja voi enää luottaa, jos ei komeisiin taidekirjoihin?
Ja muutama esimerkki lisää:
Osta Amazonista |
Älä osta |
Jean Chauvelin teki vuonna 2003 kirjan toisesta suuresta naistaiteilijasta Alexandra Exteristä. Exter Foundation varoittaa kotisivuillaan tästä kirjasta:
This richly illustrated book sheds no new light on the artist’s work and little in the way of previously unpublished biographical or artistic information. On the other hand, it features a great number of previously unknown works incorporated amongst known and well recorded works belonging for the most part to duly inventoried public Russian and Western collections.
Mihin taiteen harrastaja voi enää luottaa, jos ei komeisiin taidekirjoihin?
Kiinnostava artikkeli monessakin mielessä. Enpä ole tullut ajatelleeksi väärennösproblematiikkaa tästä näkökulmasta.
VastaaPoista