torstai 14. kesäkuuta 2012

Epäilyttäviä taidekirjoja

150 epäilyttävää taulua 600:sta
1000 epäilyttävää talua 1500:sta

Art News –lehdessä (kesä 2011) oli kiinnostava artikkeli kahdesta taidekirjasta, jotka ovat aiheuttaneet kiistaa kansainvälisissä taidepiireissä. Sekä englantilaisen taidehistorioitsijan Anthony Partonin että ranskalaisen katalogien (catalogue raisonné) tekijän Denise Bazetoux:n kirjat käsittelevät venäläisen avantgarden suurinta naistaiteilijaa, Natalia Gontsarovaa, joka sattuu tällä hetkellä olemaan myös taidemaailman kallein naistaiteilija. Nämä kirjat ovat suututtaneet venäläisen avantgarden asiantuntijat erityisesti Moskovan Tretjakovin galleriassa, jonka kuraattorit ja tutkijat pitävät itseään Gontsarovan perinnön suojelijoina.

Venäläisen miljardöörin Peter Avenin mukaan Ranskassa ja Sveitsissä operoiva rikollisryhmä tuo markkinoille suuret määrät väärennettyä avantgarde-taidetta. Tässä ei ole kyse vain rahasta vaan avantgarden perinnön pilaamisesta huonoilla (väärennetyillä) töillä. Monet katsovat, että Partonin ja Bazetoux:n hienot taidekirjat ovat osa tätä salaliittoa, sillä näissä kirjoissa esitellään suuret määrät ennestään tuntemattomia Gontsarovan tauluja aitojen taulujen seassa. Näin näille kyseenalaisille tauluille annetaan vahvistusta.

Taideteosten uudelleen löytyminen ei sinällään ole mahdoton ajatus, mutta molemmissa kirjoissa on niin paljon puutteita dokumentoinnissa, että se herättää epäilyksiä. Kävin katsomassa Lontoossa taidegalleriaa pitävän James Butterwickin nettisivuilla myynnissä olevaa venäläistä avantgarde-taidetta. Jokaisesta taulusta on tarkat tiedot omistus-historiasta sekä tarkat tiedot näyttelyistä ja mahdolliset maininnat kirjallisuudessa. Näissä kyseessä olevissa taidekirjoissa taulujen omistushistoriaa tai muitakaan tietoja ei ole. Taulut ovat vain putkahtaneet jostain kirjojen sivuille. Siinä riittää ihmettelemistä.

Ja muutama esimerkki lisää:

Osta Amazonista

Älä osta

Jean Chauvelin teki vuonna 2003 kirjan toisesta suuresta naistaiteilijasta Alexandra Exteristä. Exter Foundation varoittaa kotisivuillaan tästä kirjasta:

This richly illustrated book sheds no new light on the artist’s work and little in the way of previously unpublished biographical or artistic information. On the other hand, it features a great number of previously unknown works incorporated amongst known and well recorded works belonging for the most part to duly inventoried public Russian and Western collections.

Mihin taiteen harrastaja voi enää luottaa, jos ei komeisiin taidekirjoihin?

1 kommentti:

  1. Kiinnostava artikkeli monessakin mielessä. Enpä ole tullut ajatelleeksi väärennösproblematiikkaa tästä näkökulmasta.

    VastaaPoista