perjantai 24. helmikuuta 2012

Lukumellakka


Toni Morrisonin uusin, "Home", ilmestyy toukokuun 8. päivä. Tästä on ehdotettu "lukumellakkapäivää", eli päivää, jolloin jäädään pois töistä lukemisen vuoksi. Olen pitänyt vuosittain osittaisen vapaapäivän Oscareiden takia, enkä voi keksiä parempaa syytä rokulipäivään kuin lempikirjailijani uusin romaani neljän vuoden tauon jälkeen.

Tosin jännittää, onko Kindle-versio saatavilla heti tuona tiistaina, mutta tiedänpä ainakin mitä haluan äitienpäivälahjaksi: kirjan ja aikaa lukea sitä rauhassa!

http://bookriot.com/2012/02/20/take-a-day-off-to-read/

9 kommenttia:

  1. Onko sinulla tietoa, milloin ilmestyy käännös? Ihanaa, Morrisonia!

    VastaaPoista
  2. Todellakin, ihanaa!

    Wikipedian mukaan aiemmat teokset on suomennettu aina seuraavana vuonna, joten suomennosta joutuu ikävä kyllä vielä odottamaan. Toivotaan kuitenkin että Tammen Seppo Loponen jatkaa työtään - suomennokset ovat olleet loistavia!

    VastaaPoista
  3. Joko blogikaverit ovat lukeneet Morrisoneja?

    Löysin sivun, jossa suositellaan aloitusjärjestystä. Olen tosin aivan eri mieltä Morrisonin "vaikeudesta" - kenen tahansa ainutlaatuisen kirjailijan tuotantoon tulee ensin päästä sisälle, mutta väittäisin, että nobelisteista Morrison on sieltä helpoiten lähestyttävästä päästä. Enkä missään tapauksessa sanoisi, että esimerkiksi "Jazz" (tai mikään muukaan hänen teoksistaan) ei olisi muiden kanssa samalla tasolla. Yhtä tehokkaita, koskettavia, henkeäsalpaavia kaikki!

    http://bookriot.com/2011/10/03/reading-pathways-toni-morrison/

    VastaaPoista
  4. Muutama Morrison odottaa lukupinossa: Jazz, Minun kansani, minun rakkaani ja Paratiisi. Mistäköhän kannattaa aloittaa?

    VastaaPoista
  5. Minä olen lukenut uusinta lukuun ottamatta kaikki käännetyt. Lempi-Morrisonini on Minun kansani, minun rakkaani ja Rakkaus. Upea kirjailija!!!

    VastaaPoista
  6. Minä aloittaisin Jazzista, se on näistä ehkä kevyin, tai ainakin melko lyhyt. Minunkin suosikkini on "Minun kansani, minun rakkaani" (Beloved, josta on tehty myös ihan kohtalainen elokuva), toinen on "Solomonin laulu" (Song of Solomon). Mutta ehkä rakastan näitä hieman muita enemmän vain siksi, että olen lukenut ne ihan ensimmäisinä, nuorena, ja ensimmäisellä kerralla asiat koskettavat enemmän. Olen pitänyt aivan valtavasti aivan jokaisesta.

    VastaaPoista
  7. Home on Kindlelläni!!
    Kirja on ihan tuossa vieressä, ulottuvillani!

    Mikä sisäinen ristiriita. Ensin päivä kokouksia, sitten kauppaan ja lenkilläkin pitäisi käydä. Ja lapset hoitaa. Ja mikä pahinta, hyvä kirja kesken! En ole valmistautunut tähän päivään tarpeeksi hyvin ja nyt kävi näin. Mutta nyt ovat prioriteetit selvillä: leffat ja tv-sarjat sivuun ja kesken oleva kirja käteen kello 20.

    VastaaPoista
  8. Tänään on siis "Toni Morrison Day". Morrisonin parhaita lauseita, ohjeita hänen kirjojensa lukemiseen ja paljon muuta löytyy täältä:

    http://bookriot.com/2012/05/08/welcome-to-toni-morrison-day-2/

    VastaaPoista
  9. Odotan innolla ajatuksiasi kirjasta! Hyllyssä odottaa edelleen kolme Morrisonia sopivan keskittynyttä lukuvirettä.

    VastaaPoista